Ereronde Wereldkampioen door Valkenburg

We gaan terug in de tijd, terug naar het weekend van 3 en 4 september 1938.

Valkenburg puilt uit, je kunt er over de hoofden van de mensen lopen. Het stadje is dit weekend het middelpunt van de wereld van het cyclisme. Voor het eerst in de geschiedenis worden er de Wereldkampioenschappen wielrennen op de weg verreden. Gevreesde kuitenbijter is de Cauberg, die door de amateurs zeventien maal genomen moet worden en door de profs liefst zevenentwintig keer.

1344273782affiche-wk-valkenburg-1938

Op zaterdag 3 september is het eerst de beurt aan de amateurs uit Luxemburg, Frankrijk, Zweden, België, Nederland, Engeland, Zwitserland, Hongarije, Italië, Denemarken, Polen, Tsjecho-Slowakije, Duitsland en Brits-Indië (India). Door het moordende tempo vooraan en de smalle wegen valt het peloton al gauw uiteen. Het wordt een echte afvalrace, in de zestiende ronde vormt zich een kopgroepje bestaande uit de Nederlander Joop Demmenie en de Zwitsers Josef Wagner en Hans Knecht. Demmenie kan in de finale op de Cauberg het tempo niet bijbenen, bovendien heeft een probleem met zijn versnellingsapparaat. De beide Zwitsers gaan er vandoor. Knecht is het snelste in de eindsprint, Wagner wordt tweede en op een minuut achterstand eindigt Demmenie als derde.

L20796

Wereldkampioenschap voor amateurs, start (collectie Limburgs Museum/foto Jan de Jong) 

L20798

Wereldkampioenschap voor amateurs, eerste maal Cauberg (collectie Limburgs Museum/foto Jan de Jong) 

L20803

Wereldkampioenschap voor amateurs: finish (collectie Limburgs Museum/foto Jan de Jong) 

L20806

Wereldkampioenschap voor amateurs: Demmenie, Knecht en Wagner op de schouders  (collectie Limburgs Museum/foto Jan de Jong) 

LD03091938ExtraEditieWKAmateurs

Extra editie Limburgs Dagblad, zaterdag 3 september 1938

P23605ErerondWKWielrennenValkenburg1938

Wereldkampioenschap voor amateurs: Demmenie, Knecht en Wagner maken ereronde in een cabriolet met het kenteken P.23605.   (collectie Limburgs Museum/foto Jan de Jong) 

De volgende morgen om half twaalf gaan 36 profs van start voor een koers over een afstand van 270 kilometer. Al in de eerste ronde is er commotie rond de Spaanse renner Ricardo Montero Hernadez. Hij wordt uit de wedstrijd genomen, omdat op zijn shirt staat reclame. De reglementen bij Wereldkampioenschappen staan dit niet toe. De renner tekent protest aan, maar dit wordt afgewezen. Huilend fiets hij naar de finish. De lange reis van Spanje naar Valkenburg is voor niets geweest.

1212412804RicardoMonteroHernandez-rs

Ricardo Montero Hernadez

Er zouden meer tranen gaan vloeien tijdens dit WK, want door het hoge tempo, zware parcours en het slechte weer dat opeens opsteekt, moeten veel coureurs lossen op de Zuid-Limburgse hellingen. Hun achterstand loopt zo ver op, dat ze de strijd staken. Bepaald sensationeel is het opstappen van de Italiaanse vedette Gino Bartali, torenhoog favoriet voor de eindzege. De winnaar van de Tour de France 1938 moet na een val opgeven.

Gino-Bartali

Gino Bartali alleen op kop in een Touretappe

De laatste omgang brengt de beslissing. Nog slechte acht renners zijn in koers, vier liggen voorop. De Cauberg is de ultieme scherprechter. Tijdens de laatste beklimming demarreert de Belg Marcel Kint, die door de media ‘De Zwarte Arend van Zwevegem’ wordt. De Zwiters Egli en Amberg kunnen hem op hangen en wurgen volgen. De laatste Nederlander in de wedstrijd, Piet van Nek, fietst met een kleine achterstand op plek vier. Kint wint verkeert in supervorm die dag en wint, zoals dat heet ‘met twee vingers in de neus’. Paul Egli wordt tweede, Leo Amberg derde. Piet van Nek haalt net geen podiumplaats.

“Het was de mooiste dag van mijn leven,” zei de winnaar jaren later in een interview. Een opmerkelijk gegeven, dat iets zegt over het karakter van wielrenners voor de Tweede Wereldoorlog. Kint was vanuit zijn woonplaats Zwevegem in West-Vlaanderen op zijn racefiets naar Valkenburg gekomen. Na 270 koers, de huldiging en de ereronde, ging de kersverse wereldkampioen terug naar huis… op zijn stalen ros.

LeeuwarderCourant05091938WKWielrennen

Leeuwarder Courant, 5 september 1938

NieuwsbladvhNoorden05091938FotoWinnaarKint

Nieuwsblad van het Noorden, 5 september 1938

HuldigingKintZwevegem

Huldiging Kint in zijn woonplaats

De winnaars van 1938, Hans Knecht en Marcel Kint, zijn de langst regerende wereldkampioenen ooit geweest. Hij zou namelijk tot 1946 duren voor er weer een WK kwam. In de finale van het eerste naoorlogse WK in Zürich, lag Kint samen met thuisrijder Hans Knecht op kop, toen een Zwitserse supporter Kint opzettelijk hinderde en ten val bracht. Knecht, die een mindere spurt dan Kint bezat, werd zo wereldkampioen voor eigen volk. Kint behaalde uiteindelijk zilver.

HansKnecht1946

Na zijn actieve loopbaan opent Marcel Kint in Zwevelgem een café. Hij noemt het etablissement Valkenburg als herinnering aan de plaats, waar hij in 1938 zijn grootste triomf vierde.

KintCaféValkenburgZwevegem

Advertenties

Een gedachte over “Ereronde Wereldkampioen door Valkenburg

  1. Mooi artikel, prachtige foto’s van het WK 1938 in Valkenburg, merci ik zou er graag meer zien, daar is een boek over te schrijven, maar Bartoli moet toch echt gewijzigd worden in Bartali, dat kan echt niet zo. Gr Peter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s