De P-28 op een gebroken glasnegatief en meer

Het P-kenteken was een uniek nummer, dat aan één persoon verbonden was. Het gold voor het leven.  Vergelijkingen gaan natuurlijk altijd mank, maar je zou het kunnen vergelijken met ons sofinummer oftewel burgerservicenumer. Ook dit is uniek en aan één persoon levenslang verbonden.

Terug naar het P-kenteken.

Als je een nieuwe motor of auto had gekocht, kon je dus de kentekenplaat hergebruiken. Gemak dient de mens. Zat je goed in de slappe was en kocht je er een tweede auto of derde bij, dan kreeg ook dit voertuig het kenteken dat jij als persoon toegekend had gekregen. Had dus iemand verschillende voertuigen, dan droegen die allemaal een en hetzelfde kenteken.

Herbert Mattonet, de legendarische bewoner van villa Strabeek in Valkenburg-Houthem, had het kenteken P-28 gekregen. Zowel zijn auto als oogstrelende motorfiets droegen dit nummer.

Ruud van Bijnen uit Veghel heeft de merken van de motorfietsen van Herbert Mattonet geïdentificeerd.

p28motorfiets2 (003)

Een in Keulen gebouwde Allright, voorzien van F.N.-motor, bouwjaar rond 1905

limburgs-museum-kenteken-p-28motorfiets1_jpg__610x470_q85_crop_subsampling-2

Een F.N.-eencilinder van rond 1904 (het originele glasnegatief is gebroken en de breuklijntjes zijn zichtbaar op deze scan)

p28motorfiets3 (002)

Een F.N.-viercilinder, bouwjaar rond 1908 en gegroeid naar 410 cc

De afkorting F.N. staat voor Fabrique Nationale d’Armes de Guerre S.A., Herstal. Rond 1900 begint de wapenfabrikant met de productie van limousines en sportwagens. Tot de Eerste Wereldoorlog kan F.N. uitstekend mee met de concurrentie. In de jaren twintig mist men de slag. De fabriek concentreert zich op motorfietsen en wapens.  Zie ook Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/FN_(motorfiets).

De rijwielfabrikant Köln-Lindenthaler Metallwerke – in 1890 opgericht door Georg Sorge – begon in 1901 motorfietsen te produceren met onder meer F.N.-motoren. Sorge gebruikte voor zijn motorfietsen dezelfde merknaam als voor zijn fietsen: Allright.

Tot slot de auto van Hubert Mattonet. Het is een Renault, waarschijnlijk een 18 CV BF, uit ongeveer 1910 in de Torpédo-uitvoering.

p28auto1 (002)

p28auto2 (002)

We zijn alweer wijzer geworden en danken Ruud van Bijnen voor zijn bijdrage.

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: media@limburgsmuseum.nl.

 

Advertenties

Een gedachte over “De P-28 op een gebroken glasnegatief en meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s